Frie kendetegn
Vi har følgende problem i OPUS rollebaseret. Når man opbygger rapporter i OPUS rollebaseret, vælger man et antal frie kendetegn, som definerer den ønskede visning. I praksis oplever vi, at rapporterne ikke afspejler dette valg i antallet af viste rækker. Som Data Scientist, ville jeg forvente, at rapporter følger dette princip:
”Der skal være én række for hver unik kombination af de valgte frie kendetegn (dvs. rapportens granularitet).”
Men i OPUS rollebaseret ser vi, at antallet af rækker overstiger antallet af unikke kombinationer af de valgte frie kendetegn. Tilsyneladende indgår underliggende kendetegn/dimensioner, som ikke er valgt i rapporten, men som alligevel påvirker rækkeniveauet. Der er for eksempel ofte mange rækker for lønarten funktionsløn for hver medarbejder. Det er måske fordi der er en underliggende dimension, funktionløn-tekst, hvor der er en række pr. unikke funktionsløn-tekst (der er mange grunde til at man kan få funktionsløn). Men hvis jeg ikke har valgt kendetegnet funktionløn-tekst eller funktionsløn-type, så er jeg ikke interesseret i at se 8 rækker af funktionsløn på hver medarbejder.
Det betyder, at visningen ikke svarer direkte til de valgte frie kendetegn, hvilket gør rapporterne sværere at aflæse og anvende, og man støder hurtigere ind i loftet for maksimal resultatmængde.
Replies have been locked on this page!